シラバス参照

印刷
講義名 英語Ⅰ
(副題) 医学科Aクラス
代表ナンバリングコード
講義開講時期 前期 講義区分 講義
基準単位数 1 時間 30.00
代表曜日 月曜日 代表時限 3時限

所属名称ナンバリングコード

担当教員
職種氏名所属
教授◎ 加藤 穣医療文化学講座(英語)

対象学科/学年
学科学年
医学部医学科 ~ 医学部医学科1 年 ~ 1 年

学修目標(到達目標) By the end of the course, students will have acquired greater knowledge about language learning theories, culture in the English-speaking countries, the history of the English language, syntax and grammar, and so on.

Also, students will be able to understand the English spoken in natural settings and understand talks on general topics and take notes, read literary texts and professional reports, write effectively and communicate in simple English.
授業概要(教育目的・準備学修・事後学修・履修要件等) This course is aimed for developing integrated skills, critical thinking and autonomy learning of the future specialists in their professional field through reading and listening to the materials.
The course is designed to expose students to cultures of English-speaking countries and to develop students’ cultural competence.

As the first language course at college level, this class includes elements of remedial instruction for freshmen.

In principle, students are required to spend 3 hours on preparing/reviewing each class and working on assignments. Students with lower proficiency are advised to focus more on reviewing each class.
授業内容 In learning a foreign language, quality inputs matter most. This course is designed to allow students to have quality inputs through a variety of materials.
Each class consists of independent (and group) tasks, lectures, and assignments.
Vocabulary tests are intended to prepare students for the medical English course in the third year and future professional life.
Students are required to take TOEFL-ITP test.
授業計画表
英語Ⅰ Aクラス
年月日(曜日)時限担当教員項目内容教室
第1回令和 3年04月12日(月)3時限加藤 穣Introduction
About the textbook. Key points of the vocabulary test in the next session.
Class rules. Writing self-introduction
Assignment: To be announced.

第2回令和 3年04月15日(木)4時限加藤 穣TOEFL(ITP) A・B合同 臨3
第3回令和 3年04月15日(木)5時限加藤 穣TOEFL(ITP) A・B合同 臨3
第4回令和 3年04月19日(月)3時限加藤 穣Language leaning theories
Conversations with peers
Key points of the vocabulary test.
小テスト 1
"A Holistic View of Humans"
Assignment: To be announced.

第5回令和 3年04月26日(月)3時限加藤 穣syntax
A passage on Cochrane Library
Sharing self-introductions
小テスト 2
"Homeostasis, Stress, & Adaptation"
Assignment: To be announced.

第6回令和 3年05月10日(月)3時限加藤 穣Listen to a speech by MLK.
A passage on Cochrane Library
Key points of the vocabulary test.
Assignment: To be announced.
第7回令和 3年05月17日(月)3時限加藤 穣Listen to a speech by MLK.
A passage on Cochrane Library
小テスト 3
"Lifespan Development"
Assignment: To be announced.

第8回令和 3年05月24日(月)3時限加藤 穣Listen to a speech by MLK.
A passage on Cochrane Library
Key points of the vocabulary test.
Assignment: To be announced.
第9回令和 3年05月31日(月)3時限加藤 穣Listen to a speech by MLK.
A passage on Cochrane Library
小テスト 4
"Late Adulthood"
Assignment: To be announced.

Background culture †o be explained.

第10回令和 3年06月07日(月)3時限加藤 穣A speech by MLK.
A passage from Mary Sherry’s Frankenstein
Key points of the vocabulary test.
Assignment: To be announced.
第11回令和 3年06月14日(月)3時限加藤 穣Listen to a speech by MLK.
A passage from Mary Sherry’s Frankenstein
小テスト 5
"Sports Medicine & the Overtaining Syndrome"
Assignment: To be announced.



第12回令和 3年06月21日(月)3時限加藤 穣A speech by Malcolm X
A passage from Frankenstein
Key points of the vocabulary test.
Assignment: To be announced.
第13回令和 3年06月28日(月)3時限加藤 穣A speech by Malcolm X
A passage from Frankenstein
Key points of the vocabulary test.
小テスト 6
"Music Therapy"
Assignment: To be announced.

第14回令和 3年07月05日(月)3時限加藤 穣A speech by Malcolm X
A passage from Mary Sherry’s Frankenstein
小テスト 7
"Music Therapy"
Assignment: To be announced.

第15回令和 3年07月12日(月)3時限加藤 穣Listen to a speech by Malcolm X
A passage from Mary Sherry’s Frankenstein
Assignment: To be announced.
第16回令和 3年07月19日(月)3時限加藤 穣Listen to a speech by Malcolm X
A passage from Mary Sherry’s Frankenstein
Assignment: To be announced.
第17回令和 3年07月26日(月)3時限加藤 穣最終試験に向けて復習、まとめ
第18回令和 3年08月02日(月)3時限加藤 穣試験(13:30~14:30)A・Bクラス合同 臨3
第19回令和 3年09月13日(月)3時限加藤 穣再試験(13:30~14:30)A・Bクラス合同 臨3
授業形式・授業形態 授業内では基本的に英語(必要に応じて日本語)を用いる。ポイントを中心に解説するほか、毎回の授業の中で基礎的な事項を確認する。個人・グループで課題に取り組む時間を設ける。提出物等については指示に従うこと。クラス内の小テストについても範囲や様態を随時指定する。オンライン受講で小テストを受けられない場合は最終試験に合わせて追試験を受けること。WebClass等で配布資料や動画のURL等を参照できるようにする予定。
成績評価方法(成績評価基準を含む) 小テスト含む平常点(30%)および定期試験の成績(70%)から総合的に評価する。①全回出席を前提とする。出席は加点の対象とせず、正当な理由(忌引き、病欠、交通機関の遅延など)がない場合の欠席・遅刻・早退は減点の対象とする。かつ、正当な理由のない欠席が授業回数の三分の一を超える場合は、期末試験の受験資格を与えず、単位の認定もしない。 ②期末試験の得点率が60%を下回った場合は、出席率に関わらず、単位を認定しない。
TOEFL(ITP)は平常点に含むものとする(得点に応じて10%まで加点する)
テキスト(教科書等) 教科書
  "Health Care Today," Asahi Press
  およびハンドアウト
テキストISBN番号 ISBN4-255-15351-5 C1082
参考文献等 参考図書
『最新医学用語演習』 南雲堂
『医学英語の基本用語と表現』 Medical View 社